Prototypowanie

breadboard

W elektronice bardzo często buduje się prototypy przy pomocy bardzo prostych narzędzi: płycie nazywanej bread bordem, kilku kabelków i paru elementów. W ten sposób można sprawdzić działanie układu ? tak jak na zdjęciu powyżej zbudowany został model zegara binarnego.

Podobne podejście opłaca się stosować także podczas tworzenia oprogramowania. Gdy po raz pierwszy używasz nowej technologii, biblioteki lub wprowadzasz nieznany wcześniej element warto zbudować proste rozwiązanie pozwalające na zapoznanie się z działaniem i specyfiką nowego składnika.

Istnieje kilka prostych zasad, których stosowanie znacznie ułatwia prototypowanie:

  • wyeliminuj wszystkie zależności ? sprawdzaj tylko jedną rzecz(zagadnienie), zbyt wiele ruchomych części utrudni Ci namierzenie ewentualnych problemów
  • nie przejmuj się czystością kodu, architekturą ? po prostu sprawdź jak coś działa
  • nie oczekuj, że coś zrobisz z prototypem po zakończeniu eksperymentu; prototyp powinien pójść do śmietnika, a to co zyskałeś powinno zostać w Twojej głowie, lub w formie opracowania(zależy jak ścisły proces stosujesz)
  • pamiętaj, że celem jest ograniczenie ryzyka związanego z nie przewidzianymi problemami oraz umożliwienie dokładniejszej estymacji czasu potrzebnego na realizacje zadania

Prototypowanie jest zalecane w metodyce XP, ale moim zdaniem każdy może dzięki temu zyskać.

One thought on “Prototypowanie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *